Publicerad 6 november 2020

Beställning och varumottagning i tillagningskök

Acceptera inte råvaror med undermålig kvalitet. Ställ krav på leverantörer. Arbetet med den goda måltiden börjar i varumottagningen.

Beställ lagom stora mängder från godkända leverantörer, för att inte livsmedel ska bli stående för länge och tappa kvalitet.

Mottagningskontroll

Leveransen ska stämma med beställningen och hålla god kvalitet. Förpackningarna ska vara rena och oskadade. Datum och annan märkning ska vara läslig och korrekt.

Temperatur vid mottagning

Temperaturen mäts i kyl- och frysleveranser. Termometerns insticksgivare kläms mellan två förpackningar. Kylvaror ska vara +8°C (köttfärs +4°C) eller kallare och frysvaror -15°C eller kallare. Ställ in varorna så snabbt som möjligt i kyl/frys.

Skriv upp temperaturen

Temperaturen skrivs på följesedeln, som sparas i pärmen på hyllan i varumottagningen.

Om det blir fel

  • Vid fel leverans, temperatur, märkning eller för kort datum, så kontaktas leverantören. Kom överens om hur det aktuella problemet ska lösas.
  • Anteckning om ev. retur eller åtgärd görs direkt på följesedeln.
  • Trasiga eller buckliga förpackningar reklameras.
  • Varor med utgånget datum tar vi inte emot. Om det ofta kommer varor med kort datum, kontakta närmsta chef.
  • Om kylvaror är varmare än +8°C eller om frysvaror är varmare än -15°C, bedöm om varan ska returneras eller om den kan användas. Nytt kortare bäst-före-datum skrivs över det gamla om varan ska användas.
  • Om samma fel förekommer ofta, kontakta närmsta chef.

Kontakt

Kontakta SKR

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset